Din lägenhet

På den här sidan hittar du information om bland annat lägenhetsnummer, ventilation, el och bredband. Du kan också läsa om vad som gäller vid försäljning och uthyrning. 

Som bostadsrättsägare har du ansvar för följande i din lägenhet: 

  • Fönster och fönsterkarmens insida (viktigt att inte låta duschvatten väta ned fönstret i badrummet, använd ett draperi) 
  • Lägenhetsdörr (om du vill byta till en säkerhetsdörr, se Säkerhetsdörrar)
  • Ytskikt
  • Se till att du har tecknat hemförsäkring med bostadsrättstillägg
  • Alltid anlita auktoriserad fackman vid arbete i lägenheten.

Ditt lägenhetsnummer

Föreningens lägenheter är numrerade från 1 till 354. Vilket tresiffrigt lägenhetsnummer som just din lägenhet har står på ditt överlåtelsekontrakt, och på hyresavierna (de tre sista siffrorna i fältet objektnummer).

Det är detta tresiffriga lägenhetsnummer som används vid kontakter med bostadsrättsföreningen och exempelvis banker.

Din lägenhet har också av lantmäteriet tilldelats ett fyrsiffrigt nationellt lägenhetsnummer.

Nationellt lägenhetsnummer

Av lantmäteriet har alla lägenheter i Sverige fått ett fyrsiffrigt nationellt lägenhetsnummer. Det nationella lägenhetsnumret består av adressen samt ett nummer som specificerar våningsplanetet på den nämnda adressen. Detta fyrsiffriga nationella lägenhetsnummer måste anslås i varje trapphus, men ska inte förväxlas med föreningens tresiffriga lägenhetsnummer som unika för varje lägenhet.

Medlemsnummer

Du hittar ditt medlemsnummer på din avgiftsfaktur från föreningen (där kallas det objektsnummer). Medlemsnumret har formatet 1-123-1-0123.

Ventilation

Fastigheterna är byggda med självdragsventilation. Det finns två öppningar för utluft (en i köket och en i badrummet). Springventiler för inluft finns i fönstren på sovrumssidan av lägenheten, två ursprungliga och tre nygjorda. Dessutom finns inluftsintag med variabel lucka i badrumsfönstret och en fast ventil på köksväggen där det ursprungliga skafferiet fanns.

För att ventilationen ska fungera optimalt får vare sig utluftsutsläpp eller inluftsintag blockeras. Tänk på att även damm kan försvåra luftflödet.

Portnyckel

Portarna är utrustade med systemnycklar som inte går att kopiera utan tillstånd. Om du behöver en ny portnyckel beställer du den av styrelsen. En nyckel är vanligtvis tillverkad inom en vecka och betalas och hämtas av medlem hos vår låssmed.

TV & Bredband

Som en del av avgiften du betalar till föreningen ingår bredband via fiber (1000/1000) Mbps via Ownit och kabel-TV (Tele2 tidigare Comhem). Det gör att det i varje lägenhet ligger kablar dragna som tillhör dessa tjänster, som ej får förstöras.

En avklippt kabel kan påverka din grannes access till TV och bredband. Om man har råkat klippa av en kabel kommer den enskilda medlemmen behöva bekosta återställandet av kablar och eventuellt ge access till representant från till exempel Tele2, som kan komma behöva tillgång till lägenheten för att åtgärda den avklippta kabeln.

Aktivera TV och bredband

Som nyinflyttad behöver du aktivera TV och bredband hos Ownit. Det gör du via deras hemsida: www.ownit.se

Om du har frågor, kontakta Ownit: 

Epost: kontakt@ownit.se

Telefon: +46852507300 

Elavtal

I Brf Hjorthagshus har vi gemensamhetsel. Det går under benämningen IMD (Individuell Mätning & Debitering). Du ska alltså inte själv teckna något eget elavtal vid inflyttning.

Elmätaren i din lägenhet tillhör föreningen och elen som levereras upphandlas av föreningen. Du som medlem betalar din förbrukning och fakturan för detta kommer i samband med föreningens avgiftsavier.

På avierna kommer din förbrukning i kWh presenteras och sedan den tariff som tas ut. Det finns en viss eftersläpning av debiteringen för att föreningen ska ha fått all information gällande förbrukning och för att det ska passa in med utställelsen av avierna.

Gasspis

Din lägenhet är kopplad till gasnätet. Eftersom lägenheterna har 1-fas och är säkrad till 16Amp är det inte tillåtet att ha elspis istället för gasspis. Du får dock ha elugn.

Om du som nyinflyttad upptäcker att du har elspis istället för gasspis, vänligen kontakta styrelsen.

Sopsortering

Sedan 2023 är det obligatoriskt att sortera ut matavfall. I tvättstugorna hämtar du papperspåsar som du använder för matavfall.

Renovering och ombyggnad 

Eftersom våra fastigheter har särskilda kulturhistoriska värden och har klassificeringen blått betyder det att det alltid krävs tillstånd från styrelsen om du som bostadsrättshavare ska utföra åtgärder utanför lägenheten och/eller på delar av fastigheten som föreningen har underhållsansvar för.

Fastighetens fasad, yttertak, källare och bjälklag mellan lägenheter anses till exempel inte tillhöra lägenheten. Detsamma gäller ventilationsrör som föreningen har underhållsansvar för enligt stadgarna.

Vid försäljning

Pantsättningsavgift

Syftet med pantsättningsavgiften är att täcka de administrativa konstanterna när lägenheten används som säkerhet vid lån. Vid belåning är föreningen bland annat skyldig att korrespondera med banker och andra långivare. Pantsättningsavgiften betalas av pantsättaren.

Pantsättningsavgiften är 250 kronor. Kostnaden läggs på avin för månadsavgiften.

Överlåtelseavgift

Föreningens stadgar medger att en överlåtelseavgift tas ut vid försäljning/överlåtelse av lägenheten och att en pantsättningsavgift tas ut vid belåning av lägenheten. Syftet med överlåtelseavgiften är att täcka föreningens kostnader för administration av överlåtelsen. Detta är ett förhållandevis stort arbete, bland annat ska kontrolluppgifter skickas till skattemyndigheten.

Säljaren/överlåtaren betalar överlåtelseavgiften. Överlåtelseavgiften är 2,5 % av gällande prisbasbelopp per överlåtelse. Avgiften aviseras av föreningens ekonomiska förvaltare, som skickar en faktura till berörda personer.

Vid uthyrning

Det är inte tillåtet att hyra ut sin lägenhet på korttidskontrakt, t.ex via AirBnB.